Experience Virtual Reality Onlangs was ik bij een besloten lezing van een ondernemer. Zijn bedrijf is nu 10 jaar oud en is langzaam de contactcenter markt aan het veroveren (wereldwijd). Deze ondernemer is zeer lange tijd succesvol geweest in Silicon Valley zowel als manager als investeerder. Gezien deze bijeenkomst besloten was zal ik niet uitweiden over hetgeen wat in detail is gezegd.

Maar, wat leuk is om te vermelden is dat hij een prachtige uitspraak deed tijdens deze bijeenkomst. Hij vertelde dat onderwerpen als Big Data, ‘The Cloud’ en Social Media nu al cashcows zijn en niet meer interessant om in te starten. Maar…. ‘Virtual Reality daar moet op worden gefocust.’

Daarbij gaf deze ondernemer aan dat bedrijven niet te lang moeten wachten om virtual reality te omarmen. Hij vergeleek dit met de dagen van het internet, hierbij begon men online te verkopen op de manier zoals ze dat altijd al deden. Men moest leren dat het internet een geheel nieuw medium is, en ditzelfde gaat gebeuren met Virtual Reality. Dus de bedrijven die nu al beginnen met experimenten zullen voorop lopen op de rest omdat zij al de lessen hebben geleerd om hier succesvol in te zijn.

Dit is iets wat ik nu ook tegenwoordig tijdens demonstraties tegen bedrijven zeg. Ik wil graag samen met andere bedrijven virtual reality ervaringen creëren. Dit kan voor marketing doeleinden zijn (een product of dienst ervaring) of voor (universitaire) onderzoeksmogelijkheden. Maar in alle gevallen zal de App die ik bouw niet het enige product zijn, de lessen die we hiervan leren zal namelijk net zo belangrijk zijn.