hololens-front Toen ik voor het eerst een Microsoft film over de Hololens zag was ik sceptisch. Het is al bijna standaard om Augmented Reality (AR) in films uit te beelden (GoogleGlass & Magic Leap doen dit bijvoorbeeld), maar in werkelijkheid werkt het nog niet zoals de video’s.

Om deze rede was ik ook heel benieuwd naar de eerste officiële reviews van mensen die de Hololens mochten uitproberen. Dit was eindelijk op de Microsoft Build Developer Conference het geval. En de reviews zijn heel positief, en dat is fantastisch nieuws.

Huidige AR toepassingen waren afhankelijk van een object of plaatje op basis waarvan de 3D omgeving werd gesimuleerd. Maar met de Hololens is dit niet meer nodig. Het is mogelijk om vrij om een virtueel object heen te lopen alsof die in de echte wereld staat. Hierdoor wordt AR plotseling gebruiksvriendelijk, want je hoeft niet meer na te denken over waar je naar kijkt. De virtuele objecten blijven niet alleen op hun plek, maar ze reageren ook op de omgeving. Een virtuele bal kan op de tafel en grond stuiteren als in de echte wereld.

Het is Microsoft gelukt om te bewijzen dat dit nu al technisch haalbaar is. Dit betekent dat het niet lang gaat duren voordat we augmented reality echt om ons heen zullen zien. Ik dacht altijd dat het nog zo een 10 jaar zou duren voordat AR zou doorbreken, maar met de komst van Microsoft Hololens denk ik dat 5 jaar een betere schatting is. Ik kan niet wachten totdat de Hololens aan developers ter beschikking wordt gesteld zodat ik mijn eerste toepassing voor deze Hololens kan developen!