unrealengine-vs-unity Op de GDC2015 zijn niet alleen de Virtual Reality bedrijven tegen elkaar aan het concurreren maar ook de game engine bedrijven. De engines waar op dit moment het beste VR in kan worden ontwikkeld zijn Unreal en Unity.

Unreal Engine heeft gisteren een grote verandering gepresenteerd. Vanaf nu is hun game engine geheel gratis voor iedereen, maar niet helemaal er zijn royalties. Hun model zal zijn dat ze een 5% royalty fee willen rekenen op alles dat boven de 3000 dollar per kwartaal wordt verdiend. Op deze manier willen zij veel indie developers naar hun toe trekken.

Unity heeft vandaag hun demonstratie gehouden. Hier hebben zij hun nieuwste engine Unity 5 gepresenteerd. Een van de grootste verbeteringen van deze engine is de manier waarop licht wordt berekend. De computer zal direct uitrekenen wat het effect is van bepaalde objecten in een Scene. Het resultaat is verbluffend. Kwa prijs blijft Unity bij wat zij altijd al rekenende voor hun product (75 dollar per maand/ 1500 dollar voor de versie). Daarbij blijft er een gratis royalty free product beschikbaar, deze zal echter geen advanced opties hebben.

Als ik naar deze twee engines kijk moet ik toch Unity aanraden om Virtual Reality in te ontwikkelen. Dat Unreal Engine gratis is klinkt verleidelijk maar in mijn ogen moet je voor de beste engine kiezen om Virtual Reality in te maken. Unity was al super als het ging om multiplatform publishing. Maar met de introductie van Unity 5 verslaan ze nu ook Unreal Engine op het gebied van Visual Effects. Dit is natuurlijk slechts mijn mening, en misschien ben ik bevoordeeld omdat ik Unity gebruik. In mijn ogen gaat Unreal op prijs concurreren en Unity op kwaliteit. Dit laatste is in mijn ogen het belangrijkst, hierbij ook mij reacties op een van de fora over Unreal:

“In short term it can be great to have a game engine offered for free, however I tend to think long term. In the core Unreal is a software company that needs to earn cash in order to do product innovation. Giving out products for free is ok, as long as they keep there eye on their long term financial goals.

I do not think it is a problem to pay for a software that enables me to earn a living. In the end I do care about the engine I choose to be the best and innovative in the market. In my eyes this should be the ultimate focus of these game engines companies. And this is also my most important aspect when choosing a game engine in which I develop.

So if Unreal can be the best without earning a dime…great! If not, then I would see it as a risk to invest my time and effort to start developing is such an engine.”